ÚLTIMES NOTÍCIES DE MÚSICA TROBADA

Ja està en marxa la preparació de la segona edició del Curs de Cant Renaixentista i Barroc, organitzat per Música Trobada i l’Ajuntament de Requena. Emmarcada en la XXIII Setmana de Música Sacra, es tracta d’una activitat enfocada a professionals del cant i a alumnes que estiguen cursant el grau superior de música. Tindrà lloc entre el 9 i 12 d’abril de 2020 en diferents emplaçaments de Requena i podeu trobar tota la informació en el web musicatrobada.com.

El curs llança dues propostes fonamentals. D’una banda, ofereix a l’alumnat la possibilitat d’assistir a classes impartides per especialistes de consolidada trajectòria, com el contratenor Robert Expert, la soprano Pilar Moral i la mezzosoprano Marina Rodríguez-Cusí, amb l’acompanyament de Juan Carlos De Mulder i Ignasi Jordà, i la direcció de Francesc Valldecabres. Classes individuals i de conjunt de tècnica vocal i repertori, tallers corals i de cambra, classes magistrals i concerts sobre la música dels segles XVI, XVII i XVIII seran l’eix sobre el qual s’articule el curs.

Així mateix, l’alumnat tindrà l’oportunitat de participar en un concert junt amb Robert Expert, així com en el concert final que tancarà el curs.

D’altra banda, també s’hi oferiran quatre concerts oberts a tota mena de públic. El primer serà a càrrec de Música Trobada, amb el programa ‘Lamentatio’, junt amb la mezzosoprano Marina Rodríguez-Cusí, sobre les lamentacions de Pasqual Fuentes Alcàsser (Aldaia, 1721-València, 1768). El divendres dia 10 serà el torn de l’Almodí Cor de Cambra, amb un programa de música antiga d’arreu d’Europa. El dissabte gaudirem del concert de Robert Expert i de l’alumnat, amb música de Vivaldi. El diumenge i últim dia queda reservat als alumnes, amb un concert gratuït que precedirà la cloenda del curs.

El proper 5 d’octubre, a les 19:00, al Museu de Belles Arts de València, tindrà lloc l’estrena de la producció Un valencianet a Madrid, en què s’escenificaran una sèrie de tonadilles del segle XVIII relacionades directament amb València. De les quatre tonadilles triades, n’és destacable una recuperada ex profeso per a aquest concert, la qual fou traduïda al valencià per Bernat i Baldoví, i estrenada al Teatre Princesa de Madrid.

Aurèlia Pessarrodona, professora del Conservatori Superior de Música del Liceu, de la Universitat Alfons X el Savi i DE LA Universitat Internacional de València, a més de ser una de les especialistes principals en teatre musical del segle XVIII hispànic, és l’encarregada de dur a terme la transcripció de les obres per a aquest concert.

La tonadilla, també coneguda com a tonadilla escènica, és un dels gèneres més originals i, alhora, més desconeguts del patrimoni musical hispànic. Consistia en xicotetes obres liricoescèniques formades per una successió de números cantats que desenvolupaven un argument breu, normalment molt divertit. Se solien interpretar en els entreactes de les funcions teatrals, amb uns altres gèneres breus com ara sainets o entremesos. El període d’esplendor de la tonadilla fou la segona meitat del segle XVIII, tot i que n’hi va haver algunes que es continuaren interpretant fins a ben entrat el segle XIX.

Hi ha molt poques fonts sobre la interpretació de tonadilles a València, però comptem amb els fons dels antics teatres públics de Madrid, custodiats a lla Biblioteca Històrica Municipal de Madrid, on trobem tonadilles que recreen personatges valencians, així com d’altres pensades per a intèrprets valencians reconeguts que s’allotjaven en aquesta ciutat.

La influència del gènere es fa palesa als arxius religiosos de València, atés que l’aparició de tonadilles, seguidilles, tiranes o boleros en nombrosos villancets –com ara els de Pasqual Fuentes Alcàsser o Francesc Morera, així com d’uns altres compositors– és una constant durant la segona meitat del segle XVIII, amb què s’acostava el missatge i la doctrina religiosos, mitjançant un llenguatge comprensible i proper.

Entre les quatre tonadilles triades per a aquest concert, sobreïx La viuda i l’escolà, atribuïda a Antonio Rosales i traduïda al valencià per Josep Bernat i Baldoví (1809-1864), que es va interpretar al Teatre Princesa de València, i que després s’escenificà als pobles de la província, tal com assenyala el mateix escriptor.

En aquests llocs sonarà el nostre projecte de recuperació ‘Afectes de un ánima enamorada’, sobre les lamentacions i villancets per a la professió de monges de Pasqual Fuentes Alcàsser (Aldaia, 1721 – València, 1768), que combinarà música barroca i dansa contemporània en un projecte que pretén provocar la reflexió en el públic.

Nascut per un interés cap a la música antiga i barroca, Música Trobada compleix 10 anys des que va ser fundada el 2019.
Durant aquest temps, el nostre objectiu principal ha estat posicionar-nos com una plataforma de difusió de música antiga i barroca, tant nacional com internacional, des d’una perspectiva actual i participativa, ja que el públic es presenta com un eix a tenir en compte en la configuració dels concerts.

Per a això, ha sigut clau la tasca d’investigació i recuperació de patrimoni musical antic hispànic i valencià, amb figures clau com ara Joan Cabanilles o Pasqual Fuentes Alcàsser.
Tot i que els integrants principals en són Pilar Moral (soprano), Regina Fuentes (violoncel) i Francesc Valldecabres (continu i direcció), la plantilla de músic varia i s’amplia d’acord amb els programes interpretats.

A més, el grup ha col·laborat en diverses ocasions amb professionals d’unes altres disciplines artístiques, cosa que fa de Música Trobada un mitjà de confluència de coneixement i experimentació entre distints àmbits.

Ací us deixem un vídeo del nostre primer concert, allà per 2009, amb música del compositor Josep Pradas Gallén, per a soprano, violoncel, clave i dos violins.